Je hartslag meten: 7 verschillende manieren

hartslag meten pols

Wil je jouw hartslag meten? Bijvoorbeeld omdat je dat moet doen van een arts, omdat je vaak sport of gewoon omdat je nieuwsgierig bent? Dan kun je zelf je hartslag meten door te voelen aan je pols, of met een app. Of je kunt een hartslagmeter of sporthorloge gebruiken. In dit artikel vertellen we over de verschillende manieren om je hartslag te meten. We leggen uit wat een gezonde hartslag is en hoe je onregelmatige hartslag meet. En we vertellen iets over handige apps en apparaten.

Hartslag meten aan de pols

De makkelijkste manier om je hartslag te meten is door te voelen aan de binnenkant van je pols. Daar loopt namelijk een van je slagaders, vlak onder je huid (aan de duimkant). Steeds als je hart een keer klopt, stroomt je bloed even met meer kracht door je aders. Dit kun je voelen met je vingers op je pols. Zo kun je snel zelf je hartslag meten. Het enige dat je nodig hebt is een klok of horloge met een secondewijzer. Of een stopwatch, bijvoorbeeld op een smartphone. Je hartslag meten doe je zo:

  1. Ga voor de meting ongeveer 10 minuten rustig zitten.
  2. Leg 2 vingers op de binnenkant van je pols. Tip: zorg ervoor dat je handen niet te koud zijn, dan voel je minder goed.
  3. Start je stopwatch of kijk op de klok en tel 30 seconden het aantal hartslagen.
  4. Verdubbel dit getal om je hartslag per minuut te weten.

Hartslag meten in je hals

Soms is het lastig om je hartslag te voelen in je pols, bijvoorbeeld als je slagader wat dieper ligt. Probeer dan om je hartslag te meten in je hals. Er is een zacht plekje net naast je adamsappel waar ook een slagader loopt. Als je daar licht je vingers op drukt, dan voel je jouw hart kloppen. Nu kun je makkelijk je hartslag meten door 30 seconden lang het aantal slagen te tellen.

Hulpmiddelen om je hartslag te meten

Geen zin om zelf te tellen? Of wil je regelmatig je hartslag weten, thuis in rust of bijvoorbeeld tijdens het sporten? Dan is het handiger om een hulpmiddel te gebruiken. Er zijn verschillende opties, die je in verschillende situaties kunt gebruiken. Hieronder een overzicht van de mogelijkheden.

Hartslagmeter met borstband

Een hartslagmeter is speciaal bedoeld om, je raad het al: je hartslag te meten. Het is een band die je om je borst doet, ter hoogte van je hart. De band registreert de elektrische prikkels van je hart en kan zo heel nauwkeurig je hartslag meten. De borstband is ideaal voor alle soorten sporters, en voor wie over langere tijd nauwkeurig zijn of haar hartslag in de gaten wil houden. Bekijk hier onze tips voor hartslagmeters.

Saturatiemeter

Met een saturatiemeter meet je het zuurstofpercentage in je bloed. Vaak heeft dit apparaatje de vorm van een soort knijper, die je op je vinger doet. Naast saturatie wordt vrijwel standaard ook je hartslag gemeten. Handig als je even snel je hartslag wil zien en ook je zuurstofverzadiging wil weten. Check hier de beste saturatiemeters.

ECG monitor

Als je jouw hartslag wil meten om medische redenen, dan is een ECG monitor voor thuis interessant. Dit is een kleine gadget die je aan je smartphone koppelt. Met twee vingers op het plaatje kun je zowel je hartslag meten als een hartfilmpje maken. Je ziet het hartfilmpje op je smartphone en de bijbehorende app berekent of je hartritme goed is. Lees hier meer over zelf een ECG maken.

Bloeddrukmeter

Voor wie sowieso regelmatig zijn of haar bloeddruk moet meten, is het handig om een bloeddrukmeter te hebben die ook hartslag meet. De meeste bloeddrukmeters doen dit standaard. De wat betere modellen kunnen vaak ook onregelmatige hartslag meten en geven je een waarschuwing als er iets mis is. Bekijk hier de beste bloeddrukmeters.

Sporthorloges en activity trackers

Er zijn talloze sporthorloges en activiteiten trackers die continu je hartslag meten. Zo kun je dag en nacht je hartslag in de gaten houden. Daarnaast meten deze slimme horloges vaak allerlei andere dingen, zoals stappen, sporten, calorieverbranding, slaapkwaliteit en afstand. Bekijk hier de top 10 slimme horloges bij Bol.com.

Wat is een normale hartslag?

Een normale hartslag is regelmatig. Hoe snel je hart slaat, heeft te maken met wat je aan het doen bent. In rust slaat je hart ongeveer tussen de 60 en 100 keer per minuut. Voor kinderen onder de 12 jaar is dat sneller: tot wel 150 slagen per minuut in rust.

Als je aan het sporten bent of je op een andere manier inspant gaat je hartslag omhoog. Dat komt omdat je lichaam dan meer zuurstof nodig heeft. Ook als je bang bent of opgewonden gaat je hartslag omhoog. Of bijvoorbeeld als je koffie hebt gedronken. Zo verandert de hoogte van je hartslag continu.

Maximale hartslag

Voor wie veel en intensief sport, kan het zinvol zijn om de hartslag te meten. Je hartslag zegt namelijk veel over de conditie van je lichaam. En of alles nog goed gaat met je hart.

Bij inspanning is het normaal dat je hart sneller gaat kloppen. Maar op een gegeven moment klopt je hart zó snel dat het geen tijd meer heeft om zich helemaal met bloed te vullen. Dat is prima voor eventjes, maar niet zo gezond als je lang en hard traint.

Daarom is het goed om tijdens het trainen onder je maximale hartslag te blijven. Die maximale hartslag is afhankelijk van hoe oud je bent. Je kunt het makkelijk zelf berekenen met onderstaande regel.

Je maximale hartslag is: 220 minus je leeftijd.

Dus voor iemand van 40 jaar is de maximale hartslag:
220 – 40 = 180.

Lees ook het artikel van de Hartstichting over inspanning bij sporten.

Onregelmatige hartslag meten

Als je vanwege je gezondheid je hartslag wil meten, dan kun je daarvoor het beste een medisch apparaat gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld speciale bloeddrukmeters die een onregelmatige hartslag kunnen detecteren. Een voorbeeld van een goede bloeddrukmeter die ook heel nauwkeurig je hartslag kan meten is de Omron M3. Daarnaast is er een ECG gadget waarmee je zelf een hartfilmpje kunt maken. Deze is medisch getest en wordt ook door cardiologen gebruikt om op afstand hartpatiënten te begeleiden.

Abnormale hartslag

Wie regelmatig de hartslag meet, ontdekt soms verschillen. Je hartslag is soms bijvoorbeeld hoger, of je merkt dat je hart een slag overslaat. Dit kan meestal geen kwaad. Maar als het vaak voorkomt of als je je zorgen maakt, dan is het goed om dit met je huisarts te bespreken. Neem sowieso even contact op met je huisarts als je een onregelmatige hartslag hebt.

Hartslag meten met app

Er zijn apps die een schatting kunnen maken van je hartslag. Bekende en goed beoordeelde apps zijn bijvoorbeeld Cardiio of Heart Rate Monitor. Deze apps zijn vooral bedoeld als geinige tool en hebben vrijwel nooit een medisch keurmerk. We kunnen het niet genoeg benadrukken: neem bij klachten of twijfel over je hartslag dus altijd contact op met je huisarts.