Hartslag in rust: wat is normaal?

hartslag in rust

Je hartslag in rust kan heel anders zijn dan je hartslag bij inspanning. Dat is normaal. Maar misschien heb je het gevoel dat je hartslag in rust te hoog is, of juist heel laag. In dit artikel leggen we uit wat een normale rusthartslag is, hoe je die zelf kunt meten en wat je kunt doen om je hartritme te verbeteren.

Normale hartslag in rust

Een gezond hart slaat in een regelmatig ritme. Hoe snel dat ritme is, verschilt per persoon en wat je aan het doen bent. Als je ontspannen zit of ligt en verder niks doet, dan ben je in rust. Op dat moment is je hartslag lager dan wanneer je bijvoorbeeld aan het sporten bent. Hoe snel je hart slaat wanneer je aan het ontspannen bent, noemen we je hartslag in rust. Volgens de Hartstichting is een normale hartslag in rust een hartslag van tussen de 60 en 100 slagen per minuut. Dat betekent dat je hart elke seconde één keer slaat of net iets sneller.

Weten hoe hoog jouw hartslag is? Lees hier 7 manieren om je hartslag te meten.

Hoge hartslag in rust: 90, 100 of meer

Veel mensen met een hartslag in rust van 90 of meer vragen zich af of dit te hoog is. Tot een ritme van 100 slagen per minuut is er over het algemeen niks aan de hand. Een hartslag van tussen de 90 en 100 is aan de hoge kant, maar levert meestal geen problemen op. Is je hartslag in rust 100 of meer? Pas dan spreken we van een te hoge hartslag. Dit wordt door artsen tachycardie genoemd.

Het is normaal dat je hartritme in rust soms wat sneller is dan anders. Bijvoorbeeld als je koorts hebt, gestrest bent of ergens boos of verdrietig over bent. Want ook door koorts en emoties gaat je hart sneller klopper. Heb je geen stress, boosheid of verdriet? En voel of meet je vaak dat je hart te snel gaat zonder reden? Dan is het een goed idee om een afspraak met je huisarts te maken.

Symptomen van een te hoge rusthartslag

Vaak voorkomende klachten bij een te snel hartritme zijn onder andere:

  • Hartkloppingen
  • Je minder goed kunnen inspannen
  • Duizelig zijn
  • Licht gevoel in je hoofd
  • Flauwvallen
  • Soms druk op de borst

Een te hoge hartslag in rust komt vaak samen voor met een te hoge bloeddruk. Daarom zijn er apparaten waarmee je beide tegelijk goed kunt meten. Lees hier onze tips voor de beste bloeddrukmeters.

Lage hartslag in rust: 50 of minder

Over het algemeen is het hebben van een lage hartslag in rust gezond. Mensen die veel en intensief sporten hebben bijvoorbeeld een langzamer hartritme. Dat komt doordat hun hart groter en sterker is geworden. Als je vaak sport, train je dus ook je hartspier. En een sterke hartspier hoeft minder vaak te bonzen om bloed rond te pompen. Ook als je niet vaak sport kan een lage hartslag in rust normaal zijn. Bijvoorbeeld als je slaapt. Dan hebben je spieren en organen minder zuurstof nodig en hoeft je hart dus niet zo vaak te kloppen.

Meestal is een lage hartslag in rust niet gevaarlijk. Als je hartslag in rust 50 is of zelfs minder, dan is dat dus niet per se een probleem. Het wordt zelfs gezien als gezond. Maar je hart moet wel vaak genoeg slaan om zuurstof rond je lichaam te pompen. Pas als dat niet goed lukt, is je hartslag te laag. Hieronder lees je waar je dat aan kunt merken.

Symptomen van een te lage hartslag in rust

Als je hartslag te langzaam is, dan merk je dit vooral als je hersenen niet genoeg bloed en zuurstof krijgen. Je kunt dan de volgende klachten hebben:

  • Je duizelig voelen
  • Flauwvallen
  • Snel of veel moe zijn
  • Concentratieproblemen
  • Vaak dingen vergeten

Hartkloppingen in rust

Naast een te langzaam of te snel ritme, kan je hart ook onregelmatig slaan. Bij hartkloppingen voel je dat je hart hevig bonst, erg snel of niet regelmatig. Het bonzen geeft vaak een onprettig gevoel in je borstkas of hals. Hartkloppingen en/of een onregelmatige hartslag kunnen ook in rust voorkomen. Als dat zo is, dan merk je het waarschijnlijk juist sneller dan wanneer je aan het sporten bent. Het voelt niet fijn, maar gaat meestal vanzelf over.

Meestal kunnen hartkloppingen geen kwaad. Maar als je het nog niet eerder hebt meegemaakt of als je voelt dat je hart erg onregelmatig slaat, neem dan contact op met je huisarts. Als je naast hartkloppingen ook benauwd of misselijk bent, druk op je borst voelt, zweterig of bleek bent, neem dan direct contact op met je huisarts of huisartsenpost. Lees meer over hartkloppingen bij Thuisarts.

Hartslag in rust meten

De beste manier om te weten of je een normale hartslag in rust hebt, is door je hartslag te meten. Dit kun je op één moment doen, door bijvoorbeeld zelf te voelen en tellen. Of met bijvoorbeeld een saturatiemeter of bloeddrukmeter. Het lastige daarbij is dat je nooit helemaal ‘in rust’ bent. Als je bijvoorbeeld zenuwachtig bent over de meting, dan gaat je hart sneller kloppen en is de meting niet betrouwbaar. Daarom is de beste manier om je hartslag in rust te meten met een hartslagmeter of activiteitentracker. Lees hier onze tips voor de beste hartslagmeters. We raden bijvoorbeeld de Polar H10 aan voor als je nauwkeurig je hartslag wil bepalen. En als je 24 uur per dag wil meten, denk dan aan een Fitbit of deze supergoedkope smartwatch van Dylero. Zo kom je er ook achter wat je hartslag is tijdens je slaap.

Je hartslag in rust verlagen

Een te hoge hartslag kan verschillende oorzaken hebben. Daarom is het belangrijk om naar de huisarts te gaan als je merkt dat je vaak een te snelle of onregelmatige hartslag hebt. Sommige oorzaken van een te snel hartritme hebben te maken met je leefstijl: hoeveel je beweegt, wat je eet, hoe goed je slaapt. Dit zijn dingen waar je zelf iets aan kunt doen. Door ongezonde gewoonten aan te pakken kun je jouw hartslag verbeteren. En ook de rest van je lichaam knapt er van op. Je voelt je fitter, energieker en gezonder. Je kunt hartkloppingen en andere problemen voorkomen. Dit zijn dingen die je kunt doen om een te hoge hartslag in rust te verlagen:

1. Ademhalingsoefeningen en mediteren

Misschien vind je mediteren zweverig klinken, maar een belangrijk onderdeel ervan is rustig ademhalen. Door je te concentreren op je ademhaling laat je jouw lichaam ontspannen. Een app kan je hierbij helpen. Goede gratis apps zijn bijvoorbeeld ‘The Breathing App’ en ‘Prana Adem: rust en meditatie’. Met name heel succesvol als je veel stress of intense emoties ervaart.

2. Kom in beweging

Door te sporten train je niet alleen je spieren, maar ook je hart. Regelmatig wandelen of fietsen, baantjes trekken of naar de sportschool: elke soort beweging is gezond. Kies iets wat bij je past en wat je vol kunt houden. Spreek met familie of vrienden af om samen te gaan en probeer het leuk te maken. Al is het maar een dagelijks blokje om, alle beweging helpt.

3. Ga op tijd naar bed

Genoeg slaap in een regelmatig ritme is belangrijk voor je gezondheid. Je voelt je beter uitgerust en ervaart minder stress. Slaaptekort kan leiden tot meer stress en negatieve gevoelens. Daar gaat je hart sneller van kloppen.

4. Stop met koffie en alcohol

Ja, saai advies. Maar koffie en alcohol kunnen een negatief effect hebben op je hartritme. De cafeïne in koffie, cola en energiedrankjes zorgt ervoor dat je hart sneller gaat kloppen. Ook alcohol zorgt ervoor dat je hart harder moet werken. Daarnaast kunnen drugs je hartslag verhogen. Stoppen met het nemen van koffie, alcohol of drugs kan je hartslag in rust verlagen.

Gadgets om je hartslag te meten

Er zijn allerlei verschillende apparaatjes waarmee je jouw hartslag in rust kunt bepalen. Hieronder vind je enkele tips voor de best beoordeelde gadgets. De eerste is een saturatiemeter, waarmee je ook hartslag kunt meten. De tweede is een bloeddrukmeter die onregelmatige hartslag kan detecteren en de derde is een hartslagmeter.